Jęczmień zielony jako dodatek do żywności: właściwości, działanie, zastosowanie, dawkowanie

ячмень

Jęczmień jest jednym z najstarszych zbóż uprawianych przez człowieka. Było to już znane na Bliskim Wschodzie w epoce neolitu. Egipcjanie robili naleśniki i warzyli z nich piwo. Gladiatorzy jedli jęczmień, aby poprawić swoje ciało i zyskać energię do walki. Wizerunek jego uszu można znaleźć na monetach z czasów starożytnej Grecji. W starożytności ziarna jęczmienia służyły jako jednostka wartości, miary i wagi. Obecnie, oprócz owoców, wykorzystuje się także pędy jęczmienia, które, jak wykazują badania naukowe, są cennym źródłem składników odżywczych.

Jęczmień jest niezwykłym zbożem, które dzięki swoim zdrowotnym właściwościom staje się coraz bardziej popularne wśród osób prowadzących zdrowy styl życia. Szczególnie interesująca jest trawa jęczmienna, zwana też młodym lub zielonym jęczmieniem. Jego walory są doceniane przez Japończyków od tysięcy lat, którzy zrobili z niego napój, który jest doskonałym środkiem do detoksykacji organizmu i poprawy jego kondycji.

Dwie opcje, wiele zalet.
Młody jęczmień jest produkowany w dwóch formach – suszonej trawy jęczmiennej i suszonego soku jęczmiennego. Pierwszy wariant jest bardziej ubogi pod względem odżywczym, co oznacza, że musi być spożywany w większych ilościach. Najlepszą opcją jest suszony sok jęczmienny. Otrzymuje się go z maksymalnie siedmiodniowych pędów rośliny. Zawierają one znacznie więcej cennych substancji niż dojrzałe ziarna jęczmienia. Zebranie tych młodych pędów oznacza, że roślina “nie ma czasu” na pobieranie składników odżywczych do wzrostu i dojrzewania.

Warto pamiętać, że młody jęczmień jest zwykle uprawiany w pobliżu starych suchych jezior i podlewany bezpośrednio z podziemnych źródeł. Oznacza to, że nie stosuje się nawozów sztucznych i środków ochrony roślin. Jęczmień również nie jest modyfikowany genetycznie.

Jęczmień jest suszony w niskiej temperaturze, nie przekraczającej 31 stopni. Mimo to proces jest bardzo szybki i trwa około 2 minut – a wszystko to dzięki bardzo wysokiemu ciśnieniu, które pozwala uzyskać miękki proszek i jednocześnie nie prowadzi do utraty wartości odżywczych z powodu wysokich temperatur. Należy zauważyć, że długotrwałe suszenie prowadzi do rozpadu chlorofilu, zielonego barwnika, który umożliwia fotosyntezę i ma niezwykle pozytywny wpływ na zdrowie człowieka.

Właściwości i wartość odżywcza młodego, zielonego jęczmienia
Młody jęczmień jest prawdziwym skarbem odżywczym. Aż do 45% jego całkowitej masy stanowią białka. Jest to jedna z niewielu roślin zawierających aminokwasy egzogenne, które nie są produkowane przez organizm ludzki i jednocześnie niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania.

Zawiera szereg witamin, w tym tokoferol, silny przeciwutleniacz zwany witaminą młodości. Młode pędy rośliny są również bogate w witaminę A, która wspiera narządy wzroku, oraz witaminę C, która jest odpowiedzialna za skuteczne funkcjonowanie układu odpornościowego.

Ważna jest również zawartość mikroelementów. W porównaniu z ziarnami innych zbóż (zwłaszcza pszenicy), pędy jęczmienia zawierają około 2 razy więcej magnezu, przyczyniając się do prawidłowego funkcjonowania serca i sprawności systemu nerwowego, a także 5 razy więcej żelaza, 25 razy więcej potasu i do 37 razy więcej wapnia. Dlatego młody jęczmień jest doskonałą ochroną przed anemią, reguluje ciśnienie krwi i ma pozytywny wpływ na narządy ruchu, m.in. zapobiegając rozwojowi osteoporozy u kobiet. Zawiera również wysokie stężenia manganu i cynku, które odpowiadają za dobrą odporność organizmu.

Godna uwagi jest również wysoka zawartość chlorofilu, o której była już mowa powyżej. Ten unikalny barwnik, który umożliwia roślinom produkcję składników odżywczych, ma strukturę bardzo zbliżoną do struktury cząsteczki hemoglobiny. Nie ma więc sobie równych w walce z anemią. Chlorofil ma również zdolność do oczyszczania organizmu, co pomaga poprawić wiele narządów wewnętrznych. Ponadto tworzy skuteczną barierę, która chroni przed promieniowaniem ultrafioletowym i elektromagnetycznym.

Młody jęczmień – to również około 30 enzymów, które powodują normalne funkcjonowanie wielu organów organizmu i chronią przed powstaniem w nim warunków patologicznych.

Działanie i wykorzystanie młodego zielonego jęczmienia
Młody jęczmień jest środkiem alkalicznym, co oznacza, że doskonale “utlenia” organizm. Zawiera dwa razy mniej fosforu niż ziarna rośliny, co pomaga w utrzymaniu zasadowego środowiska w przewodzie pokarmowym.

Zielony jęczmień ma wpływ na układ pokarmowy.
Należy zauważyć, że pędy roślin nie zawierają glutenu, który jest obecny w ich ziarnach. Produkt jest cennym źródłem błonnika, ale w przeciwieństwie do innych roślin nie zawiera włókien nierozpuszczalnych, które często powodują problemy trawienne, zwłaszcza u osób starszych. Z kolei włókna rozpuszczalne przyczyniają się do prawidłowej perystaltyki jelit i zapobiegają zaparciom. W dłuższej perspektywie czasowej, zielony jęczmień